זהו אינו סוד, כי מדינתנו הקטנטונת ידועה לשמצה בתור אחת המדינות בה נולדות הכי הרבה חברות הייטק עם עתיד מצליח. אחד הסימנים הבולטים ביותר, בהסתכלות מהצד, של חברת הייטק ש’מצליח לה’ – הוא כמובן התרחבות הצוות.
ככל שגדלה כמות המשתמשים אשר נהנים באופן קבוע, מהתועלות של המוצרים או השירותים אותם מספקת החברה, כך באופן בלתי נמנע, גדל הצוות הנחוץ על מנת לתפעל ביעילות את אותה החברה.
הממדים החדשים, אליהם צומחת חברת הייטק בתקופות השגשוג שלה, לעיתים מתחילים ללחוץ מבפנים על הקירות המקיפים את המרחב, שעד לא מזמן, תיפקד כמקום מגורים נוח עבורה, ועבור שלל פעילותיה. כתוצאה מכך, נולד לו צורך חדש שעמו נאלץ להתמודד כל CEO, שחברת ההייטק שלו התפתחה הרבה מעבר לשלב הראשוני בו הייתה רק בחיתוליה. וזהו הצורך – של לעבור משרד.
נשמע מצחיק? אולם אם תשאלו מספר מנכ”לים לגבי החוויות שלהם מהתהליך, במרבית המקרים הם יתארו בפניכם תהליך ארוך, יקר שלא כצורך, וכמובן מייגע. כך למשל אנדריי ספקטור, מנכ”ל Gimmonix Technologies, התראיין לא מזמן בנושא של חיפוש משרדים להשכרה, לאתר offispaces. זהו אתר שהינו פלטפורמה חדשנית המרכזת את כל מה שצריך על מנת לעבור משרד. בשנים האחרונות, היוותה הפלטפורמה כתובת מרכזית עבור לא מעט חברות הייטק מוצלחות בארץ.
בראיון, פירט אנדריי רבות לגבי הסיוע הרחב-היקף אשר סיפקה לו חברת offispaces, וכמובן לגבי האתגרים העיקריים בהם יתקל כל CEO של חברת הייטק, כאשר יחל את מסעות החיפוש אחר המשרד המתאים.
פלטפורמת מציאת המשרד – offispaces
ובכן, אז מה הם באמת העקרונות המנחים – שמומלץ עבור חברות הייטק לקחת בחשבון, לפני שהן מתחילות לרפרף בין כל המשרדים הזמינים להשכרה?
אופי החברה
האופי של המרחב בו שוכנת ופועלת חברת הייטק, מוכרח להיות מותאם לאופי של עצם החברה עצמה. הרעיון שעומד מאחורי החברה. הסיבה לקיומה והיווצרותה. כל אלו, הם אלמנטים נחוצים בכדי ליצור את האווירה האופטימלית, הן עבור הצוות, והן עבור הלקוחות או המשקיעים הפוטנציאלים.
מבחינת הצוות שמגיע יום יום לעבודה, חברות ההייטק המובילות בעולם, משתדלות ליצור מציאות חדשה במתחם בו הן נמצאות. ברגע שכל עובד-חברה נכנס לאזור החברה, הוא כביכול יוצא ממציאות אחת, ונכנס אל תוך מציאות אחרת. ועל כן, מתנהל מתוך הלך רוח מסוים במשך כל זמן שהותו באזור. וזהו ההלך הרוח שיקבע כמה אותו עובד-חברה יתרכז בעבודה ובניצול נכון של משאביו הפנימיים.
או במילים אחרות, עד כמה אותו עובד חברה, יהיה מסוגל למצות את הפוטנציאל שלו בזמן העבודה, לטובת מטרותיה השונות של החברה.
חשוב לציין אגב, כי עבור חברות הייטק רבות אשר פשוט חיות על בסיס היצירתיות וההשראה שאנשי הצוות שלהן מפגינות יומיומית, אלמנט זה הוא ללא ספק חיוני.
דבר אחרון בנושא, ולא פחות חשוב, הוא הפעילות הארגונית השגרתית אשר הצורה בה היא מתבצעת מתבססת על מבנה החברה עצמו. עקב זאת, לאופי של מבנה המרחב יש ערך רב. במילים אחרות, מנכ”ל של חברה שמעוניין כיום לעבור משרד עליו לשאול את עצמו שאלות כגון:
- מבחינת צורת העבודה, מהי רמת התקשורת השוטפת בין המחלקות השונות?
- מהן המחלקות הצמודות ואיזה מחלקות יכולות לשבת בכל מקום שירצו?
- איך תראה סביבת עבודה אופטימאלית? חדרי צוות, סידרת חללים פתוחים, אופן ספייס אחד גדול?
- האם מנהלי הצוותים יושבים יחד עם הצוות או בחדר סגור?
- האם נסגרות עסקאות בחברה או אצל הלקוח?
- וכו’.