כמעט מדי שנה, מתפרסמות כתבות בכלי תקשורות שונים אודות מקצועות שייעלמו בקרוב מן העולם. מקצועות שהאינטרנט החליף או יחליף, מקצועות שהקידמה תדאג להעלים אותן, כאילו לא היו מעולם.
אחד המקצועות עליהם נהוג לומר שהם ייעלמו בקרוב, הוא תיווך. כבר שנים רבות, יש מי שסבור שאוטוטו המתווכים יצטרכו לחפש מקצוע חדש מאחר ולא יהיה בהם צורך. אך כפי שאנחנו יודעים ויכולים לראות בחוצות היישובים השונים, מתווכים עדיין פעילים בכל הארץ ולא רק זה, יש ביקוש רב לשירות שלהם.
בשביל להבין מדוע יש עדיין ביקוש רב לשירות של מתווכים, צריך להבין תחילה מדוע יש כאלה הסבורים שיום אחד לא יהיה צורך בתיווך. כך יהיה קל להבין מדוע הם טועים.
מה היה המצב לפני האינטרנט?
מקצוע כמו תיווך נוצר על מנת להקל על אנשים שרוצים למכור, לרכוש או לשכור מבנים, פרטיים או מסחריים. הנחת היסוד היתה, שכל מי שיש לו מבנה או מחפש מבנה, לא ירצה להשקיע זמן בתהליך המכירה או החיפוש, אלא יעדיף להשאיר את העבודה למישהו שמתמחה בתחום, הוא יעשה אותו עבורו, וברגע שימצא לקוח שירצה לרכוש או לשכור את המבנה, או לקוח שיש לו מבנה להציע, אז יתבצע התיווך בפועל.
בעבר, לפני תקופת האינטרנט, זה היה מאוד רלוונטי, הרבה מאוד אנשים העדיפו להשתמש במתווכים מאחר ולהם היה את כל המידע אודות מבנים שמיועדים להשכרה או רכישה. לקוחות יצרו איתם קשר והעדיפו לבצע עסקאות דרכם, לכן, גם מי שחיפש מבנה כזה או אחר, ידע שמשתלם לו יותר לפנות אליהם.
מעבר לזה צריך לזכור, בימים טרום אינטרנט היה הרבה פחות קשר לייצר תקשורת בין אנשים שלא הכירו אחד את השני. לכן תהליך החיפוש אחר מבנה כזו או אחר היה הרבה יותר בעייתי. אומנם היו מקורות כמו לוחות בעיתונים או הודעות מכירה והשכרה על גבי המבנים עצמם, אך זה לא היה פשוט כמו היום.
מה המצב היום ומדוע מתווכים עדיין רלוונטיים עבורנו?
כידוע, היום אנחנו יכולים להיכנס לשורה ארוכה של לוחות באינטרנט, למצוא הצעות שונות על מבנים למכירה או השכרה, הצעות שכוללות מידע מפורט על המבנה, כולל תמונות והסברים על המפרט של המקום. אם מבנה מסוים מוצא חן בעיניינו, אז אנחנו יכולים ליצור קשר עם בעל המקום ולהיפגש איתו.
כפי שניתן להבין, כל התהליך של תיווך במקרה כזה הוא הרבה פחות רלוונטי. אנחנו לא צריכים לפנות, נניח, אל מתווך שעובד באזור ראשון לציון שיציע לנו מבנה מסוים ויקשר בינינו לבין בעל המבנה. אנחנו יכולים לעשות את זה בעצמנו.
אז למה בכל זאת תחום התיווך הוא רלוונטי? יש לכך שלוש סיבות עיקריות:
סיבה ראשונה, לא כל האנשים עובדים עם האינטרנט. יש אנשים שפחות מתחברים לזה, בוודאי כשמדובר על דברים גדולים כמו חיפוש מבנה למכירה או להשכרה.
סיבה שנייה, מתווך איננו מציע רק שירותי תיווך בין בעל מבנה ללקוח. הוא גם מציע שירותי פרסום ושיווק לבעל המבנה. אם נניח יש לו לקוח שמעוניין למכור נכס, הוא ידאג לפרסם אותו במקומות שונים, על מנת שלקוחות פוטנציאליים יפנו אליו. הפרסום יכול להיות מאוד אפקטיבי, אפילו יותר מפרסום בלוח אינטרנט.
סיבה שלישית, לא מעט אנשים שעובדים עם מתווכים, עושים זאת על מנת שהם לא יצטרכו להציג את המבנה לכל לקוח שפונה אליהם, בין אם זה בשביל לחסוך להם זמן וטרחה ובין אם זה בגלל שהם לא מתגוררים באזור. המתווך עושה בשבילם את כל העבודה.
כשמחברים את שלושת הסיבות ביחד, מבינים למה תיווך הוא מקצוע רלוונטי שלא ייעלם כל כך מהר מהעולם.