מתכננים משרד ביתי? מחפשים לשדרג את הקיים כדי לייצר סביבת עבודה פורה? לפניכם מדריך קצר וקולע שיסייע לכם ליצור חלל עבודה ביתי מעוצב ופרודוקטיבי במיוחד. כתבה מאת שולי אבירם
העבודה מהבית היא אחת מתופעותיה השכיחות של מגפת הקורונה, שצפויה ללוות את עולם התעסוקה בשנים הבאות ומכאן גם את האופן שבו אנחנו מסדרים את הבית כדי לשלב ולהפריד בין העבודה לחיים עצמם. המעבר מיום עבודה במשרד לכזה בבית, מחייבת שינויים במרחב הביתי וחשיבה והשקעה בפרטים שעד כה היו נחלתם של המעסיקים בלבד. החל מבחירת שולחן וכיסא במידות הנכונות ועד לחשיבה על גופי תאורה או שקעי חשמל, הקמת משרד ביתי דורשת תכנון ומחשבה והמדריך שלפניכם יסייע לכם במלאכה.
אך עוד לפני כן, לאור שהייתכם הרבה הצפויה בבית, נמליץ לכם לנקוט במשנה זהירות ולהצטייד מבעוד מועד בביטוח דירה הכולל מגוון כיסויים, שיגנו עליכם בגין נזקים שעשויים להיגרם משריפה או הצפה אפשריות – הן למבנה הבית והן לתכולתו. כעת כשאתם מצויידים בכל המידע החיוני, הנה כמה טיפים שיעזרו לכם ליצור את חלל העבודה המושלם עבורכם.
ארגונומיה מעל הכל
אם העבודה שלכם כוללת שעות של ישיבה, אל תתפשרו על איכות הכיסא או גובה נכון של משטח העבודה. בילוי שעות ממושכות בתנוחה או בתנאים שאינם מומלצים על-ידי רופאים, עלולה לגרום לפציעות מאמץ חוזרני ולכאבים גדולים. מומלץ לעיין בכללי הארגונומיה ולערוך מדידות לפני שיוצאים לקניות.
הפרדת כוחות
חשוב לבחור מיקום מתאים למשרד הביתי: חדר פנוי או מחסן יהוו בחירה מיטבית ובהיעדרם, חפשו מקום שבו יהיה לכם נעים לעבוד ותוכלו להתרכז בעבודה ו״להתנתק״ מהחיים בבית.
בדקו כי בחלל שבחרתם יש מספיק מקום לכל מה שחייב להימצא במשרד שלכם: ריהוט, מיחשוב, ציוד טכני או ״לוח השראה״ וכמובן, שקעי חשמל נגישים ובכמות מספקת. ההמלצה הגורפת היא למקם את אזור העבודה בסמיכות לחלון, הן לטובת אוורור והן לטובת בהייה מרגיעה בחוץ, כך שגם אם אין לכם שום פינה שקטה בבית אבל כן חלון עם נוף, תוכלו למצוא את הדרך להתרכז בעבודה.
מתכננים לקיים פגישות במשרדכם הביתי? ככל שמבנה ביתכם מאפשר, מקמו את משרדכם בסמוך לכניסה לבית וזאת כדי לא לפגוע בשגרת חייהם של בני ביתכם, ואל תשכחו לוודא שביטוח הדירה שלכם כולל גם כיסוי לצד ג׳ – לכל מקרה שבו יגרם נזק לאורח שיגיע לביקור פתע.
שמרו על הסדר והניקיון
משרד ביתי מסודר אינו רק נעים יותר אלא גם הופך אותנו ליעילים בהרבה. בשלבי התכנון הראשונים, בדקו לאילו פתרונות אחסון תזדקקו ובחרו באלו שיאפשרו לכם לשמור על הסדר בנוחות. אם תפתחו שגרה קבועה הכוללת שמירה על מקומות קבועים לחפצים, סידור השולחן בסוף היום לרבות פינוי הספלים עם שאריות הקפה וריקון הפח, תגלו שאתם גם מתנהלים בשעות העבודה בצורה אפקטיבית.
ויהי אור
אמנם בישראל יש למעלה מ-300 ימי שמש בשנה, אבל אין זה אומר שאפשר לדלג על שלב התאמת התאורה לפינת העבודה. השילוב האידאלי כולל גוף תאורה מרכזי בתקרה ומנורת עבודה שולחנית המיועדת לעבודה עם מסכי מחשב וכדי להפוך אותו לשילוש אידאלי, הוסיפו גוף תאורה עומד לנוי.
צבעים ונהנים
ההמלצות הנפוצות מציעות שצבעי המשרד הביתי כוללים פלטה בהירה עם 50 גוונים של אפור, לבן ושמנת. צבעים אלו מרחיבים את החלל ומשרים אווירה נינוחה אך יתכן וזריקת צבע, היא דווקא מה שיכניס בכם מוטיבציה לעבודה. אם קירות כהים ודרמטיים מכניסים אתכם לריכוז, או אולי בכלל טפט עם טקסטורה משובבת – אל תניחו למחקרים על הצבע והשפעותיו להשפיע גם על טעמכם.
חדר משלי
בדומה לבחירת הצבעים ולהעדפות הפרקטיות-אסתטיות בנוגע לפתרונות אחסון, מומלץ להוסיף חפצים ופריטים שינעימו לכם את שעות העבודה. אלו יכולים להיות כמעט כל דבר: תמונות, עציצים, פריטי וינטאג׳, מנורת ויטראז׳, אוסף דגמי לגו או לוח שנה. יחד עם זאת, מומלץ להימנע מהעמסת אזור העבודה שיצור רעש ויזואלי ויפגע לכם בריכוז.
טיפים להצלחה
- גבולות החלל והזמן: חשוב להציב גבולות ברורים למשרד הביתי ולשעות העבודה, הן במובן של זמינות לשאר בני הבית והן כדי להימנע משחיקה.
- הפסקת צהריים: מוחכם וגופכם שלכם זקוקים למנוחה מדי פעם והקרבה למטבח, הופכת את כוס הקפה או הארוחה לנגישים מאי פעם. אם ימים עמוסים לפניכם, הכינו מראש ארוחות שתוכלו לחמם בקלות והחזיקו פירות טריים במרחק לקיחה.
- שגרת בוקר: טיול עם הכלב, כוס קפה, לקחת את הילדים לבתי הספר; התעוררו בשעה קבועה שתאפשר לכם לשמור על שגרת הבוקר שלכם ולהגיע למשרד הביתי מוכנים לעוד יום בעבודה.
- אפליקציות עזר: מתקשים לעקוב אחר המשימות מבלי שאלו מתעופפות מעל ראשכם? מתקשים מעט בניהול זמן או מאבדים ריכוז? בחנויות האפליקציות תמצאו מגוון עזרים לניהול זמן או משימות, כמו גם כאלו של מדיטציה ומיינדפולנס, שיוכלו לעזור לכם למצוא שקט גם בימי בלגן.
עבודה נעימה.