המהפכה כבר כאן וככל הנראה אף אחד לא יוכל לשים מקלקל בגלגלים (תרתי משמע). נכון לשנת 2020, אופניים חשמליים משרתים נאמנה למעלה מ-200,000 רוכבים בישראל. רובם המכריע אינם בני נוער אלא דווקא מבוגרים בגילאי 19 ומעלה. כולל נוכחות מרשימה לחתכי גילאים של 25-40. כך לפי מחקר שפורסם לא מזמן על ידי הטכניון בחיפה.
במידה שאתם מתכננים להיכנס לטרנד, וליהנות מרכיבה ירוקה וחשמלית בכרך העירוני (ומחוצה לו), הנה כמה טיפים לרוכב החשמלי המתחיל. לקרוא, לשמור ולדווש.
בחירת אופניים חשמליים לפי הצרכים שלכם
בחירת אופניים חשמליים איננה עוד משימה פשוטה. קיימים כיום בשוק למעלה מ-200 דגמים שונים המוצעים למכירה על ידי יותר מ-15 יבואנים מרכזיים. האופניים החשמליים נבדלים זה מזה במפרטים מבחינת סוללה (וולט ואמפר/שעה), מנועים, בלמים, בולמי זעזועים, קוטר גלגלים, סוג קיפול (אם בכלל), סוג הצמיגים, צג, כיסא, עיצוב שלדה ועוד.
על מנת לבחור את הדגם המתאים לכם ובכדי לרכוש אופניים חשמליים שיעשו את העבודה, חשוב מאד לעשות סקר שוק. אותו תוכלו להתחיל למשל עם קריאת מדריך לגבי “איך בוחרים אופניים חשמליים”. כמובן שעליכם לאפיין את הצרכים שלכם מהאופניים עוד בשלב הראשון. מהו המרחק הממוצע שאותו תרצו לרכוב מדי חודש, האם אתם זקוקים לקיפול, האם אתם מתכננים לשאת משקלים על האופניים, האם האופניים ישמשו אתכם ככלי עבודה (למשל שליחים או בעלי מקצוע) ועוד.
נזהרים מגניבות וחונים נכון
כשם שיש יותר אופניים חשמליים בישראל, כך גם יש לצערנו יותר גובני אופניים מקצועיים. גנבים אלה עובדים לעתים קרובות ב”חוליות”, ומסוגלים לשחרר אופניים מקשירתם בתוך דקות ספורות בלבד. כן, אפילו אם החניתם את האופניים במרכז הרחוב הסואן ובשעות היום (מבוסס על אין ספור סיפורים אמיתיים).
השתדלו ככל הניתן שלא להשאיר את האופניים זמן רב בחוץ, רכשו שרשרת חזקה, נסו לקחת עמכם את הסוללה (המהווה כ-30%-40% מערך האופניים) ועשו הכל בכדי להימנע ממצב שבו “אופניים חשמליים קוראים לגנב”.
נוהגים בזהירות לפי כל חוקי התנועה
אופניים חשמליים אינם מוגדרים עדיין בתור “רכב מנועי” לפי החוק הישראלי, ועל כן הם אינם חייבים בביטוח או ברכיבה הכפופה לרישיון נהיגה. עם זאת, בפועל מדובר בכלי רכב לכל דבר ועניין. יתרה מזו, החוק הישראלי קובע מפורשות שבהעדר שביל אופניים מסודר, אופניים חשמליים צריכים לרדת לכביש.
בין אם אתם רוכבים על שביל אופניים, ובין אם אתם על הכביש לצד מכוניות ואופנועים, חשוב מאד להקפיד על כל כללי התנועה. סעו בצד ימין, חבשו קסדה, צייתו לרמזורים, צייתו לתמרורים, תנו זכות קדימה לכלים המגיעים מימין, הקפידו על פנסים דולקים בחושך ובגשם ושמרו על עצמכם היטב.
אופניים חשמליים צריך לתחזק
אופניים חשמליים הם כאמור כלי תחבורה ועל כן דורשים תחזוקה שוטפת. נכון, לא מדובר ברכב מנועי שמחויב ב”טסט” שנתי, אך חשוב מאד להגיע לטיפולי תחזוקה ברמה קבועה. אל תבקרו בחנות האופניים החשמליים רק כאשר אתם זקוקים לתיקון פנצ’ר או התקנת כיסא.
חזקו את הבלמים באופן תדיר ואל תתפשרו על החלפת רפידות בתדירות מספקת. כמו כן, בקשו לחזק את הברגים לפחות פעם בשנה ובדקו את עוצמת השלדה אחת לכמה חודשים. ככל שתשכילו לשמור על האופניים החשמליים שלכם, כך הם ישרתו אתכם נאמנה לאורך זמן.
החזיקו שני מטענים – טיפ מנצח
אופניים חשמליים יכולים לגמוע מרחקים משמעותיים כאשר סוללות המצוידות עם 13 אמפר/שעה ומעלה מכוונות אפילו לטווחים של כ-50 ק”מ ויותר. מצד שני, כאשר האופניים אינם מוטענים וכאשר הסוללה חלשה, קשה עד בלתי אפשרי לרכב על הכלי אפילו למרחק של כמה מאות מטרים.
הטיפ המנצח והאחרון שלנו הוא פשוט – רכשו מטען נוסף. לדוגמה, החזיקו מטען אחד בבית ומטען שני במקום העבודה, באוניברסיטה או אצל החבר/החברה או ההורים. מטען נוסף זה, אשר עלותו איננה גבוהה (כ-150-200 שקלים בדרך כלל), עשוי להיות פקטור משמעותי בחוויית הרכיבה שלכם לאורך זמן.
__________________________
הכתבה נכתבה בשיתוף עם אתר “הרוכב החשמלי“, המציע מדריך רכישת אופניים חשמליים ואינדקס חנויות אופניים חשמליים ברחבי הארץ. https://www.ebike-israel.co.il