בית המשפט המחוזי בתל אביב, אישר למדינה להמשיך לקדם תכנית לבניית עשרות אלפי יחידות דיור בין הרצליה, רמת השרון והוד השרון, במתחם תעש השרון, בו שכנו מפעלי תעשייה צבאית
אזור תע”ש השרון, הנקרא “מתחם קדמת השרון”, הינו אחת מעתודות הקרקע האחרונות באזור המרכז, בין הרצליה, רמת השרון והוד השרון. מדובר בתכנית המקיפה שטח נרחב של כ-7,500 דונם. התכנית מייעדת שטחים לשימושים שונים, לרבות למגורים (כ-23,000 יחידות דיור), לתעסוקה, לשירותים, לתעשייה ולשטחים ציבוריים, חלקם פתוחים. בעבר שכנו במקום תעשיות צבאיות ועל כן הקרקע במקום מזוהמת בחלקה, ברמות שונות. לאחר סקר מדגמי לעניין הזיהום, אישרה הוועדה המחוזית המשותפת לתכנון ובניה מתחם תע”ש השרון, תכנית מתארית מקומית נרחבת לאזור זה.
העתירות שהוגשו בידי רשויות מקומיות גובלות וארגוני הגנת הטבע, מתנגדות לאישור התכנית. לטענת העותרות החלטות ועדת המשנה לעררים והועדה המחוזית אינם סבירות, שכן לא לקחו בחשבון כנדרש את הזיהום בקרקע, ואת ההשפעה הסביבתית והתחבורתית של התכנית. במהלך הדיון בעתירות, הסכימה רשות מקרקעי ישראל, לשמוע מומחים מטעם העותרות בשאלות אלו, ואף ביצעה בדיקות מדגמיות נוספות בנוגע לזיהום.
בית המשפט המחוזי בתל אביב, השופטת ד”ר מיכל אגמון גונן, קבעה כי מדובר בתכנית שהחלו לתכנן בשנות התשעים של המאה הקודמת, והוסיפה: “לאור מורכבות התכנית, נמשכו הליכי התכנון שנים רבות, וניכרת העבודה הרבה והיסודית שהושקעה בה על ידי כל הצדדים והמעורבים.”
השופטת אגמון גונן עמדה על חשיבות הציפוף העירוני, המהווה את האיזון בין שמירה על שטחים פתוחים לבין שטחים לפיתוח וקבעה כי הוועדות שאישרו את התכנית: “הלכו בדרך המלך בהתאמה לתכנון המחוזי והארצי בתמא/35 ובתממ/3, ומיישמות את הבסיס הרעיוני העומד מאחוריהן לגבי היחס הראוי בין שימור לבין פיתוח, בקרקע ששטחה גדול במיוחד הממוקמת במרקם עירוני במרכז הארץ.”. עוד עמדה על כך כי במסגרת התכנית נותרו שטחים רבים פתוחים וירוקים, כמו גם שבילי אופניים ואפשרות לתחבורה נקייה.
עוד נקבע כי כיון שמדובר בתכנית מתאר, מכוחה טרם ניתן להכין תכניות בניה, ויש צורך בהכנת תכניות מפורטות, ניתן לדחות חלק מהבדיקות לשלב התכנוני, טרם שיווק הקרקעות.