לא פעם אנו שומעים על תאונות באתרי בנייה, פצועים והרוגים הפכו לעניין של בשגרה – אך כעת טיוטת תקנות חדשה שהוצגה על ידי משרד העבודה, אם תאושר, תעביר את האחריות אל היזמים והקבלנים. ישבנו לשיחה עם ירון דוגה, קבלן בנייה מוביל באזור ירושלים, שיגיד לנו מה דעתו על כך.
בשנת 2019 מספר ההרוגים בתאונות באתרי בנייה עמד על 40, המספר הגבוה ביותר מאז שנת 2010. למרות הירידה במספר ההרוגים במחצית הראשונה של 2020, בסופו של יום, ענף הבנייה עדיין נמצא מעל כל ענפי המשק במספר ההרוגים.
כעת הוגשה טיוטת תקנות חדשות של משרד העבודה, המבקשת להעביר את האחריות על תאונות עבודה בענף הבנייה אל היזמים והקבלנים. ישבנו לשיחה עם ירון דוגה, קבלן בנייה מוביל באזור ירושלים, שיסביר לנו מה הוא חושב על התקנות החדשות ואיך הן ישנו את ענף הבנייה.
“קבלנים ויזמים שמכבדים את העובדים שלהם ומכבדים את החוק, מברכים את השינוי – מדובר במהלך שהולך להפחית את כמות התאונות ויגרום לקבלנים לדאוג לאמצעי בטיחות הדרושים ולנהלים אשר ימנעו תאונות עבודה”, אמר דוגה.
ירון דוגה הוסיף: “אך מדובר בעלייה וקוץ בה, על מנת לספק את תנאי הבטיחות הדרושים דרוש כסף, כלומר אם התקנות יהיו מחמירות יתר על המידה, העלויות הכרוכות יכולות לייקר את הפרויקטים ולא יהיה מנוס מלגלגל לפחות חלק מהעלות אל רוכשי הנכסים”.
מינוי של מנהל בטיחות באתר העבודה
הטיוטה שהוגשה מטעם משרד העבודה, משנה את התפיסה על ידי העברת האחריות על בטיחות הפועלים – מהעובדים הזוטרים באתר הבנייה אל עובדי הנהלה בכירים ואל הקבלנים והיזמים עצמם. בין ההצעות של הטיוטה, נכללת גם הצעה להטיל את האחריות על בטיחות באתר הבנייה על מנהל עבודה, שזה יהיה כל עיסוקו, זאת בניגוד לנוהל הנהוג כיום, בו עובד זוטר יחסית, המוגדר כעוזר או ממונה בטיחות, מסייע למנהל העבודה בפיקוח.
“באופן טבעי, העברת האחריות אל ההנהלה הבכירה באתר ואל היזמים, תגרום לשמירה מוגברת והקפדה על הנהלים, גם אלו ששמרו על סביבת עבודה בטוחה עד כה ישפרו את את הציוד וההכשרות שהעניקו”, מספר ירון דוגה ומוסיף: “אני חושב שלהוסיף אדם שכל עבודתו היא להיות אחראי על בטיחות העובדים, בפרויקטים גדולים ומורכבים, זה דבר חיוני וחשוב ולכן מדובר במהלך צודק אשר יגן על העובדים”.
יישום התקנות בשטח
נכון לעכשיו, התקנות החדשות עדיין לא מיושמות אלא רק הוגשו מטעם משרד העבודה אשר מנסה לאשרן. לצד תקנות אלה הציעה משרד העבודה דחייה ביישום של ‘תקן הפיגומים’ לשנה, תקן אשר היה אמור לחייב את הקבלנים והיזמים, לעשות שימוש בפיגומים בעלי תקן ישראלי בשלוש פעימות (תחילה עבור פיגומים זקפים שגובהם 30 מטרים, לאחר מכן פיגומים זקפים שגובהם מעל 8 מטרים ולבסוף פיגומים זקפים שגובהם מתחת ל-8 מטרים).
בכל מצב, מצפים במשרד העבודה לראות את ההתחלה של יישום התקנות החדשות עוד לפני מועד הפעלתן, ומקווים שעצם פרסום הטיוטה תעודד את היזמים והקבלנים להתחיל ולהקפיד על נהלי בטיחות ולהגביר את המודעות בנושא.
“בסופו של דבר מדובר בחיי אדם, חבל שמגיעים לכך שהמדינה נאלצת להתערב – אבל זה עדיף על פני אובדן חיים נוסף באתר הבנייה. אני באמת מאמין שהמצב יתחיל להשתפר בענף הבנייה, התקנות האלו ישנו את הדרך בה עובדים ואם האחריות תוטל על צוות הניהול אנחנו נראה יישום מהיר שלהן”, הסביר ירון דוגה.