בדיון שיזמה רגבים בוועדת הפנים, נחשפו פערים בלתי מוסברים בדיווחי המשטרה על הסיוע שהיא נותנת לרשויות לאכיפת חוקי התכנון והבניה. המשטרה תידרש להגיש “דו”ח שקוף” ומפורט על פעילותה, ולהסביר מדוע יחידת האכיפה הייעודית מופנית שוב ושוב למשימות שיטור – בניגוד להחלטת ממשלה
משטרת ישראל תגיש לוועדת הפנים של הכנסת בתוך כחודשיים, דו”ח שייתן מענה לשורה של ליקויים שנחשפו בפעילות הסיוע שהיא מחויבת להגיש לרשויות הפיקוח והאכיפה בענייני תכנון ובניה. כך נקבע בדיון שקיימה לאחרונה וועדת הפנים.
בשל העובדה שעבודת הפיקוח והאכיפה של חוקי התכנון והבניה תלויה בליווי של כוח אבטחה משטרתי, הוקמה במשטרה בשנת 2004 יחידת מתפ”א (מנהלת תיאום פעולות אכיפה) שתפקידה הבלעדי – לסייע לרשויות לאכוף חוקים אלו.
היחידה נדרשת לדווח מידי חצי שנה לממשלה על פעילותה. בדו”ח המוגש לממשלה מדווחת המשטרה על ביצוע הריסה של כאלפיים מבנים ויותר בשנה, אך נתונים אלו סותרים את תשובת המשטרה שקיבלה תנועת רגבים בבקשות לחופש מידע, על היקף פעילות הסיוע.
בישראל פועלות למעלה מ-200 וועדות מקומיות ומחוזיות לתכנון ובניה, לצד גופי אכיפה כלל ארציים. הטענות של גופי האכיפה על היעדר הסיוע המשטרתי, היוו את הזרז המשמעותי להקמת הצוות המיוחד בראשות המשנה ליועמ”ש, ארז קמניץ, ובדו”ח המסקנות שפרסם הצוות בשנת 2016 נכתב כי הצוות לא הצליח לגשר על הפער בין טענות גופי האכיפה בדבר חוסר סיוע מספק מצד המשטרה בביצוע צווים, לבין טענות המשטרה בדבר מתן סיוע מיטבי ובהתאם לדרישה.
בעקבות מסקנות צוות קמניץ, חוקקה הכנסת בשנה שעברה את תיקון 116 לחוק התכנון והבניה. תנועת רגבים יזמה דיון מעקב מיוחד בוועדת הפנים, מאחר וגם בחלוף הזמן מאז תיקון החוק, לא חל שינוי של ממש בהיקף הסיוע המשטרתי.
חזי אייל, רכז צפון בתנועת רגבים הסביר בדיון, כי המשטרה מציגה לממשלה דו”ח ארצי, ללא פילוח למחוזות, בעוד שמירב פעילות האכיפה מתבצעת במחוז הדרום, בו ישנה שגרת אכיפה נרחבת באופן יחסי. המספרים ‘מנופחים’ גם באמצעות הכללת התיקים בהם בוצעה הריסה עצמית על ידי המחזיק במבנה, כאילו נעשו בסיוע המשטרה.
בדיון הודה נציג המשטרה כי יחידת מתפ”א עוסקת רק ב-70% מזמנה בסיוע לאכיפת חוקי התכנון והבניה, דבר שקומם את ח”כ בצלאל סמוטריץ’ (הבית היהודי), שציטט מהחלטת הממשלה הקובעת, כי תפקידה הבלעדי של היחידה הוא סיוע באכיפת חוקים אלו ב 100% מהזמן, וכל משימה אחרת מחייבת אישור מפכ”ל פרטני. יתרה מכן, פעמים רבות נמנעת המשטרה להגיע לאתרים המיועדים להריסה בשל התרעה מודיעינית. בוועדה הובהר שגם ביטול משימה כזה מצריך אישור מפכ”ל, והמצב הנוכחי נוגד את החוק.
עו”ד בועז ארזי מתנועת רגבים, הציג בדיון מודל להקמת פורטל דיגיטלי המיועד להזמנת סיוע משטרתי, בו ישתמשו כלל גופי האכיפה בארץ באופן אחיד – על מנת לייצר שקיפות מוחלטת לגבי היקף בקשות הסיוע ומימושן בפועל על ידי המשטרה.
בתום הדיון הטעון היתה אתנחתא משעשעת, כשח”כ ג’ומעה אזברגה מסיעת בל”ד ברשימה המשותפת קבע, כי “רגבים עושה את העבודה של ועדות לתכנון ובניה. רגבים הפכו להיות הגוף המבצע, והגוף שקובע את המדיניות והכל”.
בסיכום הדיון דרש יו”ר הועדה, ח”כ יואב קיש (הליכוד) כי המשטרה תספק לועדה דו”ח שקוף ובו הבהרות בנוגע לפערים המתמשכים בהצגת פעילותה, פילוח של פעילות הסיוע בפועל על פי אזורים בארץ, והסבר על הסטת יחידת האכיפה לפעילות שיטור הנוגדת את החלטת הממשלה.