כיום הרבה יותר קשה לרכוש דירה, על אחת כמה וכמה כאשר מדובר בעצמאי שמנסה לרכוש דירה. לאדם בעל עסק אשר מכיל עובדים, יש מלא דברים לדאוג להם. משכורות, חשבונות, מס הכנסה ועוד. אם הוא רוצה לרכוש דירה עליו לוודא כי הוא יוכל לעמוד בהוצאות החודשיות הקבועות שלו יחד עם ההוצאה החודשית של החזרה המשכנתא.
זה יכול להשפיע מאוד על ההתנהלות הכלכלית והיא חייבת להיות מחושבת נכון במיוחד כאשר יש אנשים שעובדים תחתיך. אז איך זה קורה? למה העצמאי זכאי? תכף נגלה הכל.
האם עצמאי זכאי לנקודות זיכוי?
אז מהן בעצם נקודות זיכוי? את נקודות הזיכוי מקבלים ממס הכנסה והן מעין הטבות מס אשר בעלות ערך שהוא כספי והוא שנתי והן ניתנות לקיזוז מהסכום של המס אותו עליכם לשלם באותה שנה. כל אדם, חוץ ממי שאינו עובד, זכאי לאותן הנקודות זיכוי. זה כולל עובדים שהם שכירים, עובדים שהם עצמאים וכל עובד שהוא מקבל הכנסה אשר מחייבת בתשלום למס הכנסה.
האם לעצמאי יהיה יותר קשה לקחת משכנתא?
לצערנו, התשובה היא חד משמעית כן. אך לשמחתנו, זו לא משימה שהיא בלתי אפשרית. הבעייתיות בכך שעצמאי ייקח משכנתא היא שהוא יצטרך לעמוד בהרבה יותר מבחנים. העצמאי יצטרך להוכיח יציבות ולהראות שיש באפשרותו לשלם את המשכנתא פר חודש. הוא יצטרך להראות דו”חות כספיים של העסק כמה שנים אחורה בהתאם למה שהבנק יבקש והוא בעיקר יצטרך להוכיח את עצמו. עצמאים יכולים לבקש החזר על המשכנתא אותה הם לקחו, ובכך בעצם להקטין את המס עליו הם משלמים. אז נכון, יהיה קצת יותר לקחת משכנתא, אבל זה בהחלט אפשרי פשוט עם החישובים הנכונים.
איך רכישת דירה המשמשת כמשרד יכולה לעזור בהתנהלות הכלכלית של העצמאי?
הרבה עצמאים אשר פותחים עסק, יעשו את זה בהדרגה ובזהירות רבה תוך כדי שהם בוחנים את ההתקדמות ואת הפוטנציאל העסקי של העסק שלהם. ברוב המקרים, עצמאי יתחיל לעבוד מהבית הפרטי שלו עד שיצליח להרחיב את העסק שלו מספיק ויעביר אותו למקום אחר. בימינו אנו עבודה מהבית הפכה למצב נפוץ מאוד וזאת בעקבות הנגישות הטכנולוגית הרבה כמו האינטרנט, רשתות המחשב, הנוחות המרבית ,היעילות והחיסכון בעלויות. החלטתם לפתוח עסק כלשהו אבל אתם לא רוצים שהוא יהיה בביתכם? עליכם לדעת שאתם יכולים לדרוש החזר על חלק מההוצאות של העסק שלכם ובכך בעצם תוכלו את חבות המס שלכם. ראשית, עליכם להבין מה זה הוצאה עסקית. הוצאה עסקית נחשבת כהוצאה שהיא הכרחית לייצור ההכנסה של העסק שלכם. זו תהיה הוצאה שמשמשת אתכם לייצור ההכנסה, ולכן אם העסק שלכם לא היה מוקם כך גם ההוצאה הספציפית הזו לא הייתה קיימת. כאשר אתם עובדים מדירה או חדר שקניתם, אתם יכולים לטעון כי הוא משמש כמשרד וכך ההוצאות שלו יהיו מוכרות לצרכי מס הכנסה. כמו למשל, ארנונה, חשמל, אינטרנט, פקס או מחשב. גם את ההוצאות הקשורות לריהוט או ציוד ותיקונים לעסק יוכרו במלואם. מאחר ורכשתם דירה אתם יכולים לדרוש חלק מסוים מעלותה של הדירה וגם את החלק היחסי שיש לכם מהוצאות הריבית בגין המשכנתא.