אם בעבר וועד הבית של כל בניין משותף היה דואג לנושא הניהול והאחזקה של המבנה, כיום אפשר לראות שהמגמה השתנתה. המון דיירים מחליטים לפנות לחברת ניהול ואחזקת נכסים. היתרון הוא שהחברה דואגת לכל נושא התחזוקה השוטפת של הבניין. כמו כן, הניהול הוא יותר מסודר ומקצועי ומדוע? כי במקום שהדיירים ישלמו לוועד הבית, הם משלמים לחברה חיצונית. הכל נראה טוב על פניו, רק שיש בעיה אחת והיא קשורה לכך שאין בחוק קריטריונים המחייבים חברות ניהול נכסים ועל כן, עשויות לצוץ כל מיני בעיות הנוגעות לתקשורת לא תקינה או לקויה בין הצוות המקצועי של החברה לבין הדיירים. כלומר הדיירים יכולים לגלות פערים גדולים בין הציפיות שלהם מהחברה לבין מה שהם מקבלים ממנה בפועל. על כן, על מנת להימנע ממצבים לא נעימים מול החברה, מומלץ מאוד להתייחס לכל מיני שיקולים, כאשר בוחרים את החברה המתאימה.
שיקול מס’ 1 – לבנות תכנית אחזקה
על מנת לבחור חברת ניהול נכסים מתאימה, חשוב להגדיר את הצרכים. ניתן לשכור את שירותיו של יועץ אחזקה, שיעזור בליווי התהליך. הוא יבצע מיפוי של צרכי הבניין וכל זאת בהתאם למרכיבים כמו, תחזוקת הגינה, תדירות הניקיון, טיפול במעליות וכו’.
שיקול מס’ 2 – לא לוותר על סקר שוק
כמו בכל רכישה של שירות, מומלץ גם כאן לקבל מספר הצעות מחיר מחברות שונות המציעות את השירות. כמו כן, מומלץ גם לבדוק שהחברה מספקת שירות לסוג הבניין בו אתם מתגוררים ומה הכוונה? יש חברות ניקיון שמנהלות בנייני מגורים בני 3 קומות עם מעלית אחת ויש כאלה שמנהלות בניין עם 20 קומות ו-3 מעליות.
שיקול מס’ 3 – לבחון את שיטת התשלום
יש כמה שיטות תשלום מקובלות והן:
סכום קבוע – הדיירים משלמים סכום קבוע עבור כל שירותי החברה. הם מקבלים סל שירותים שכולל שירותי ניקיון, גינון וכמו כן פעולות נוספות שנקבעות על פי המפורט בחוזה העבודה.
הוצאות ואחוזים – הדיירים משלמים על כל ההוצאות השוטפות הכוללות תחזוקה בסיסית וכמו כן תחזוקה של כל המערכות. על כל אלה, מתווספים דמי ניהול.
שיקול מס’ 4 – האם יש מנהל מקצועי בשטח?
חשוב מאוד להכיר את הגורם האחראי וכמו כן לבדוק את רמת הזמינות של החברה וגם לנסות לצור קשר עימה ולבדוק מהו זמן המענה.
שיקול מס’ 5 – מעקב שוטף
לבניינים משותפים יש מערכות אבטחה, השקייה ומעליות ועל כן, רצוי לברר האם יש ביקורות למערכות, כל כמה זמן הן מבוצעות ובאיזה יעילות.
שיקול מס’ 6 – ניסיון
בדקו האם יש לחברה ניסיון קודם וכמו כן בקשו לדבר עם דיירים שרכשו את השירות וכך תוכלו לשמוע חוות דעת אובייקטיבית על החברה.