מהנדס רפי (רפאל) גיל עונה לשאלה שמטרידה כל כך הרבה רוכשי דירות המתמודדים עם ליקויי בנייה בדירתם החדשה שרכשו מהקבלן – האם לדרוש פיצוי כספי או לאפשר לקבלן לתקן את הליקויים.
“100% מהדירות החדשות בישראל לקויות!”
בכל שנה נמסרות בישראל כ- 50,000 דירות חדשות, מספר שרק הולך ועולה עם קצב גידול האוכלוסיה. על פי מחקר של הטכניון – 100% מהדירות החדשות בישראל לקויות! ולכן לא פלא שבכל שנה מוגשות לבתי המשפט מעל 5,000 תביעות בגין ליקויי בנייה.
חלק נכבד מהדיירים המקבלים דירה חדשה, מבצעים בדק בית על ידי בודק אשר מגיע לדירתם, בודק את שלל האלמנטים בדירה על מנת לגלות את הליקויים ו/או אי ההתאמות בדירה.
מרבית הבודקים המבצעים בדיקות שכאלה מעולם לא עברו הכשרה לבדיקת מבנים וכתיבת חוות דעת. כל נושא התקנים, התקנות והחוקים עליהם מבוססים בדיקת הדירות, הינם נושאים אשר אינם נלמדים בטכניון, באוניברסיטאות או במכללות במסגרת לימודי הנדסת/הנדסאי בניין. ופה נעוץ מקור הבעיה.
לא מעט בודקים אשר מציגים עצמם כ”מומחים”, מציעים את שירותיהם לדיירים אשר נכנסו לדירות חדשות וברוב המקרים מוכרים להם חלומות גדולים ללא בסיס אמיתי. כותבים חוות דעת “מנופחות” עם עלויות תיקונים המגיעות לעשרות ומאות אלפי שקלים לדירה בודדת. ובנקודה זו הדיירים מתחילים להסתנוור.
פתאום הדיירים אומרים לעצמם: “הנה יש פה דרך מעולה לצמצם את עלות המשכנתא שלקחתי..”, “עם הסכום הזה אני יכול לעשות טיול בחו”ל לכל המשפחה” ועוד שלל סיבות למה כדאי לדרוש את כספי עלויות התיקונים מהקבלן.
מהנדס רפי גיל מסביר: “היום אני יודע להגיד בוודאות שאני מזהה בשוק גורמים בתעשייה שבנו מיזמים המחברים בין בודקי דירות לעורכי דין ולהיפך. אם אתם שואלים את עצמכם איך זה עובד? אז בואו אני אסביר: אותו בודק אשר מגיע לדירתכם החדשה, מבצע בדיקה וכותב חוות דעת “מנופחת” ללא שום בסיס אמיתי הנאמדת על עשרות או מאות אלפי שקלים. לאחר שליחת חוות הדעת ללקוח, הוא מציע ללקוח לתבוע את הקבלן בגין הליקויים אותם כתב וממליץ על עורך דין “טוב” שיכול לקדם לכם את התביעה מהתחלה ועד הסוף. ברוב המקרים אותם גורמים עובדים על אחוזי הצלחה מתוך התביעה ולכן יש אינטרס מובהק שעלות התביעה, המבוססת על עלויות תיקון הליקויים, תהיה כמה שיותר גבוהה. לפעמים אותו בודק נהנה מאחוזי הרווח שיקבל עו”ד במידה והם יזכו בתביעה”.
עוד מוסיף מהנדס רפי גיל: “ברגע שמגיע בודק לבצע בדיקה בדירה מסוימת ושולח חוות דעת הנעמדת על עשרות או מאות אלפי שקלים, הדייר ישר כותב את זה בקבוצת הוואטסאפ של הדיירים ומהר מאוד עוד ועוד דיירים ממהרים לבצע בדיקה שכזו שכן אולי גם הם זכאים לדרוש כספים רבים מהקבלן. ככל שחוות הדעת יותר “מנופחת” ככה יש לאותו בודק יותר ביקוש”.
אל תסתנוורו מהכסף ומהבטחות שווא
מהנדס רפי גיל, מי שמשמש מומחה מטעם בתי המשפט* כבר מעל 22 שנה ברציפות, נתקל בחוות הדעת “המנופחות” יום יום: “בלא מעט תיקים בהם אני ממונה כמומחה מטעם השופטים, אני נתקל בחוות דעת הזויות עם אומדן עלות תיקונים לא פרופורציונאליים לאיכות הדירה בפועל. לצורך הדוגמא אני יכול לקבל תיק עם 300,000 ₪ דרישה לעלות תיקון הליקויים ובסוף אנחנו מוצאים עלות תיקון של פלוס מינוס 30,000 ₪. אתם בטח שואלים איך יש כאלה הפרשים מטורפים? אז זה נובע ממס’ סיבות:
- חלק מבודקי הדירות לא בקיאים בתקנים ובתקנות המעודכנים וקובעים ליקויים על עבודות שעומדות בדרישות
- חלק מבודקי הדירות לא מצוידים בכל מכשירי המדידה הנדרשים לביצוע הבדיקות וקובעים ליקויים לפי העין, במקום על סמך מדידות תקניות.
- חלק מבודקי הדירות לא מתמחרים את עלות התיקונים לפי מחירונים מקובלים בשוק, אלא ע”י הערכה סתמית מנופחת.
אם זה היה קורה לנו בתיקים בודדים היינו אומרים מילא, אבל אנחנו רואים שזו כבר נהיית תופעה”.
חשוב לציין שבשנים האחרונות השופטים כבר ערים לתופעה ובחלק מפסקי הדין ניתן לראות שופטים אשר פוסקים תשלום הוצאות לחברה הקבלנית בגין הוצאות התביעה – כלומר התביעה נדחית, או מתקבלת בחלקה הקטן והדיירים נאלצים לשלם מכספם לחברה הקבלנית, את ההוצאות המיותרות שהוציאה בגין התביעה המנופחת.
הכסף מהתביעה לא מספיק לתיקון הליקויים
בנוסף, ניתן לראות היום בשוק תופעה של בודקי דירות שמתמחרים את עלות התיקונים לפי העלות שעולה לקבלן לבצע את התיקונים. חשוב להבין שלקבלן של הפרויקט עולה הרבה פחות כסף לתקן ליקוי מסוים מאשר לקבלן חיצוני. לא מעט בודקי דירות עושים את הטעות הזו וגם אם הדיירים שלהם זוכים בסופו של דבר בתביעה ומקבלים את מבוקשם, ביום שהם מקבלים הצעת מחיר מקבלן חיצוני כדי לתקן את הליקויים, הם מבינים שהם לא באמת יכולים לתקן עם הכסף שקיבלו מהתביעה, שממנו לפעמים הם צריכים לשלם גם אחוזים לעורך הדין מטעמם.
אם אתם דיירים אשר מתמודדים עם ליקויי בנייה עליכם בראש ובראשונה לפנות לחברה הקבלנית עם רשימת הליקויים ולדרוש מהם לתקן. מרבית החברות רוצות לתקן את הליקויים.
מהנדס רפי גיל מוסיף: “דיירים חייבים קודם כל לבקש שיתקנו להם את הליקויים הנטענים ולתת לחברה הקבלנית את ההזדמנות לעשות זאת בשנת הבדק והאחריות. רק במידה והחברה הקבלנית לא מתכוונת לבצע תיקונים לאחר מס’ פניות שלכם, או שאינה מתקנת כנדרש רק אז תפנו לצד המשפטי.
המון דיירים פונים מהר מידי לצד המשפטי לפני שנתנו לחברה הקבלנית הזדמנות אמיתית לתקן את הליקויים. אני יכול להגיד שהשופטים היום מזהים את זה.
אתם ממש לא רוצים לחיות בדירה לקויה וגם לשלם הוצאות בגין התביעה המנופחת לחברה הקבלנית. או מצד שני אתם לא רוצים לזכות בתביעה ולגלות שהכספים שקיבלתם לא מספיקים כדי לתקן את הליקויים הנטענים”.
חשוב להבין, הגשת תביעה זה עניין מורכב שיכול להימשך מס’ שנים ולהעסיק אתכם בלי סוף.
מרבית הדיירים לא לוקחים זאת בחשבון ומוצאים את עצמם מטורטרים מדיון לדיון, משלמים עלויות שכר טרחה גבוהות לעורכי הדין ולבודק מטעמם, מבזבזים המון זמן, כסף ואנרגיה בתביעה.
לכן המסקנה היא פשוטה – קודם כל עליכם לשכור את שירותיו של בודק מקצועי אשר עבר הכשרה מסודרת. לאחר מכן עליכם לדרוש מהקבלן לתקן את הליקויים אותם מצא הבודק מטעמכם.
זכרו! תביעה משפטית הינה המפלט האחרון.
*מומחה בית המשפט הינו מומחה שהשופט ממנה מטעמו כדי שייבחן את טענות הדיירים לעניין הליקויים, שכן לשופט אין את הידע המקצועי להחליט מה אכן תקין ומה לא.