הצוות המקבל את ילדי הגיל הרך בבקרים הוא צוות חייכן, אדיב ומסור. מטרת הצוות היא להנעים את זמן הילדים ולחנכם לקראת בית הספר היסודי. ברוב הזמן הגננת היא הדמות הסמכותית במסגרות אלה, האחראית על הלמידה של הילדים. פה לא נתרכז בתפקיד הגננת, שאין ספק שהוא החשוב והדורש יותר מכולם. מלבד הגננת יש צוות גדול ומקיף שעושה עבודה לא פחות חשובה. כמו כן, החינוך וההשגחה על הילדים שלנו לא נעשה רק במסגרת הגן.
סייעת בגן ותפקידים נוספים
מלבד הגננת, נמצאת סייעת בגן, שתשגיח על תפקוד המקום ותסייע לגננת להכין את הגן ליום הלימוד. בנוסף לסייעת דרושה מבשלת שתדאג לתזונת הילדים, ומטפלות שעוזרות בטיפול והשגחה, בעיקר בילדים הקטנים יותר הזקוקים לעזרה. שילוב של תפקידים אלה מבטיחים את רווחת הילד. מלבד הגננת, שאר הצוות דואג לצרכים חיוניים בהתפתחות הילד שאינם קשורים להשכלה לימודית.
השכלה ועוד
עבודת הקודש בחינוך והשכלה לילדי הגן כוללת לימוד אותיות, שפות ואפילו חשבון. לפעמים מועסקים מדריכים המעבירים סוגים שונים של פעילויות בנושא טבע וחיות, מוזיקה וריקודים. מדריכים אלה בדרך כלל אינם חלק מהצוות הקבוע של הגן, והפעילויות שהם מעבירים נועדו להעשיר את ידע הילדים ולחשוף אותם לחוויות ורגשות שונים.
צהרונים דרושים
אפשר לומר שצהרונים ממלאים את מקומו של “יום לימודים ארוך”. מטרתו העיקרית של צהרון הוא להעסיק את הילדים אחרי שעות הגן ובית הספר עד שהוריהם יחזרו מהעבודה. במקומות אלה הילדים אוכלים, לומדים ומשחקים אחרי שעות בית הספר. במסגרות חינוך לא פורמלי ובצהרונים דרושים אנשי צוות וגם מדריכים ומורים שימשיכו בפעילות הלימוד תוך כדי השגחה על הילדים.
סיכום
אין זהו סוד שתפקיד הגננת, שהיא מעין אם שנייה לילדים בגיל הרך חשוב ביותר. יחד עם זאת, אין להתעלם משאר התפקידים בתחום זה שהם חיוניים ומסייעים לילדים קטנים לא פחות. שהרי כדי ללמוד ילד צריך להיות שבע, נקי ועירני. תפקידי ומסגרות החינוך אינם מסתיימים כשהגן נסגר, אלא ממשיכים גם לאחר מכן. יש מסגרות חינוכיות ובלתי פורמליות שמשגיחות על הילדים, מאכילות ומעסיקות אותם ודואגות למחסורם בשעות אחר הצהריים.